Lloyd George’s Acquisition
of the Daily Chronicle in 1918

J. M. McEwWEN

Five weeks before the armistice in November 1918 an unprecedented
thing happened in Britain. The control of a modern popular newspaper
passed from private ownership into the hands of the prime minister of the
day. Ever since David Lloyd George assumed the premiership twenty-two
months earlier there were signs aplenty that relations between Downing
Street and Fleet Street had entered a new era. But the sale of the Daily
Chronicle to agents of the head of the government went far beyond
custom or precedent. Lloyd George’s immediate predecessors had re-
mained old-fashioned even in the face of the press revolution wrought by
the likes of Sir George Newnes and Alfred Harmsworth (immortalized as
Lord Northcliffe).! The phenomenon of mass-circulation newspapers had
little appeal to great aristocrats like Lord Salisbury and Lord Rosebery,
who were very selective in their dealings with Fleet Street. Likewise
Herbert Henry Asquith scarcely troubled to hide his Balliol-bred con-
tempt, ever preferring quality journalism to quantity, while Sir Henry
Campbell-Bannerman seems not to have exerted himself unduly to
cultivate and exploit the good will of editors and proprietors. At least it
could be said of Arthur James Balfour that he was mildly intrigued by
the workings of the popular press, in part because it offered opportunities
for investment and he was fascinated by the entrepreneurial genius and
commercial success of Northcliffe, the greatest press lord of all. On the
whole the prime ministers of late Victorian and Edwardian England
looked more to the past than the future where communication with the
population at large was concerned.

Lloyd George was different. His fascination with the press began when
he was a young man in Wales, and it never diminished. Of whom else
could it be said; “The editor of The Times has often thought himself more
important than the prime minister. Lloyd George was the only prime
minister who apparently shared this belief.”?? As a ranker who scram-
bled to the top, he had no strong regard for any of the gods traditionally
held sacred in Downing Street. Not only did he understand something of
the power of the popular press, he welcomed its advent and used it
whenever possible to advance his own interests and sometimes those of
the nation too. Certainly the wartime scene, not least the manner of his

*On thisnpowirnﬁtr,ﬂ see Stephen Koss, The Rise and Fall oifrﬁrz’e Political Press L;
Britain, (London, 1981), I, 412.
2 AJ.P. Taylor, English History, 1914-1945 (Oxford, 1965), p. 187.

https://doi.org/10.1017/50021937100590108 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0021937100590108

128 JOURNAL OF BRITISH STUDIES

own accession, had proved instructive in this regard. Then too there was
the example of Northcliffe, who posed as an omnipotent being simply
because he owned newspapers that reached vast numbers in all classes.
Even a ranter like Leo Maxse of the National Review or a rascally
demagogue such as Horatio Bottomley of John Bull looked big out of all
proportion to his true size. It was frequently said of Lloyd George that he
“trafficked with the press,” words of sinister sound and vague meaning.
In late 1918 with the war ending and a general election in prospect, his
action in acquiring a great Liberal newspaper gave his critics further
cause to complain on this score. There was yet an added reason for him to
go after the Daily Chronicle. Of recent months the editor, Robert Donald,
had become a hostile critic of the Lloyd George government where
formerly he was regarded as a reasonably good friend and supporter.
When the sale of the newspaper resulted in his immediate departure, the
Star, a Liberal evening paper, was moved to remark: “Fleet Street knows
that the prime minister does not spare those who cross his path.””? Thus
Lloyd George may have had a secondary motive, whose importance must
also be considered.

The Daily Chronicle grew from small beginnings in the 1850s, reaching
a circulation of about 400,000 by 1914.4 This put it in third place among
the London dailies (excluding the tabloids), behind Lord Northcliffe’s
Daily Mail and the Cadbury-owned Daily News but well ahead of the
Daily Express and other morning papers. Since 1876 it had been owned
by the Lloyd family, wealthy paper manufacturers whose other journal,
Lloyd’s Weekly News, reached millions of working-class readers. The
present head of that family was Frank Lloyd, and the editor of both his
papers since 1902 was Robert Donald, a product of Edinburgh jour-
nalism. Prior to 1914 the Daily Chronicle under Donald had emphasized
news and books as much as politics, which made for a balanced paper
with a wide appeal. Now some things were to change. The First World
War elevated the national press to unprecedented heights of influence,
the real measure of which has not yet been propery assessed. As purveyor
of news and vehicle of propaganda at a time when both were desperately
needed, the press had no other medium as a rival. In addition there ex-
isted a remarkably close relationship between, on the one hand,
newspaper owners and editors, and on the other, the nation’s political
and military leaders and the mandarins of Whitehall to boot.

Upon the outbreak of hostilities London’s popular newspapers and
tabloids saw their circulation figures shoot up overnight, while even the
quality journals increased their sales appreciably. The Daily Chronicle
nearly doubled its circulation during the war years, reaching about

* Quoted by H.A. Taylor in Robert Donald (London, 1934), p. 189, but date not
given.

4 For the early history of the Daily Chronicle see Taylor, Donald, pp. 19-21, and
Alan J. Lee, The Origins of the Popular Press in England, 1855-1914 (London,
1976), pp. 162-67.

https://doi.org/10.1017/50021937100590108 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0021937100590108

ACQUISITION OF THE DAILY CHRONICLE 129

800,000 by 1915 and remaining close to this figure for the duration.® This
brought it even with the other large popular Liberal newspaper, the
Daily News, and much closer to the Daily Mail than formerly. Its stable
companion, Lloyd’s Weekly News, was now enjoying a wartime circula-
tion of perhaps 1% millions, so that the two papers edited by Robert
Donald together accounted for nearly twenty percent of the total circula-
tion of something over 11 millions for the national press (daily, evening
and Sunday newspapers).® While this was less than half the circulation
controlled by the Harmsworth brothers (Lord Northcliffe and
Rothermere), it assured second place for United Newspapers Limited,
Frank Lloyd’s company. In January 1917 Lloyd told Robert Donald that
the property was worth £ 900,000, and by March 1918 he had revised the
figure upwards to £1,100,000.” Therefore in monetary terms alone
United Newspapers Limited was a very valuable concern.

Less tangible but of greater importance was the position which the
Daily Chronicle had come to occupy by 1918. Throughout the war Robert
Donald had steered his papers judiciously, praising governments and
individual ministers when he thought it their due but not failing to
criticise either if the occasion demanded. This compared favorably with
the performance of most other leading newspapers, Liberal and Unionist
alike. By keeping the Daily Chronicle reasonably disinterested while
other journals leaned this way or that, yet eschewing pusillanimity,
Donald retained the respect of all sides. At issue here is the relationship
between the Daily Chronicle and the man who mattered most on the war-
time scene, Lloyd George. The owner Frank Lloyd seems not to have
known his countryman personally, but Donald apparently was on fairly
intimate terms with Lloyd George by 1914. As long ago as 1908 there was
evidence that the statesman favored the Daily Chronicle over other
newspapers, and when Britain’s decision on intervention in the Euro-
pean war hung in the balance, Lloyd George discussed the situation at
length with the editor. There is a close parallel between the way Lloyd
George and the Daily Chronicle accepted the case for intervention and
then moved towards a position of total commitment.

The intimacy between the two men may have been more apparent than
real, games of golf to the contrary. Donald’s biographer observed that
“Lloyd George cared much for the editor and less for the man.””® This
would surprise no one familiar with his manner of using people so long as
they served his purposes. On his part Donald was a good judge of
character and can have had few illusions about the nature of a relation-

* According to such publications as Sell’s World’s Press (34th ed.,1915) and the
A.P.S. Monthly Circular (issued by the Advertisers’ Protection Society).

® More on wartime circulation figures will be found in the author’s article on
this subject in The Journal of Contemporary History for July 1982,

” House of Lords Record Office (hereafter HLRO), Robert Donald’s memoran-
dum entitled “Daily Chronicle Negotiations, 1917-1918,” 16 pp. Robert Donald
Papers, D/2/3.

8 Taylor, Donald, p. 25.

https://doi.org/10.1017/50021937100590108 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0021937100590108

130 JOURNAL OF BRITISH STUDIES

ship between a great cabinet minister and the editor of a national daily.
For whatever reasons, he refused to be mesmerized, and it became evi-
dent before the war was many months old that Lloyd George did not
exactly have the Daily Chronicle in his pocket. The paper’s response to
his famous Queen’s Hall speech in September 1914 was less than
satisfactory to the emerging war leader, particularly since in that
number Asquith was lauded rather than himself. A serious contretemps
occurred in March 1915 when the Daily Chronicle published an account
of alleged intrigues against the prime minister, in which Lloyd George
was supposed to be involved. He reacted with great vehemence and
anger, rather more than the occasion demanded. Possibly he was alarm-
ed lest there be premature speculations about his growing misgivings
over Asquith’s war leadership, for Lloyd George did not like others to
precipitate events that concerned his future. Or perhaps he felt he had
been betrayed by a trusted comrade. Soon there were other issues to
strain the bond between them, for instance Donald’s opposition to the
minister’s huge scheme for state purchase of the drink trade, and later
his reluctance to endorse conscription with the same speed and vigor as
Lloyd George. In mid-1916 when Lloyd George was the obvious candidate
to succeed Lord Kitchener as secretary of state for war, the Daily Chroni-
cle strongly urged that control of strategy remain in the hands of the
chief of the imperial staff, General Sir William Robertson. This hardly
seemed a friendly act.

Although friction existed from time to time, it was certainly not the
case that the Daily Chronicle had become consistently hostile to Lloyd
George. Rather it generally spoke well of him, though not with the same
gusto and enthusiasm as some less discriminating newspapers. Then
came the great upheaval of December 1916 when the Daily Chronicle, if
somewhat inadvertently, helped bring to a head the crisis that placed
Lloyd George in the seat of power.® Any threat of estrangement had
vanished, it seemed, when on New Year’s Day 1917 there came a letter to
the editor from the new prime minister;'®

My dear Donald,

I wish you would go into the question of our present propa-
ganda arrangements and let me have your views on the subject
soon.

Yours sincerely,
D. Lloyd George

Donald took up the task at once and soon was making recommenda-

? For the role of the Daily Chronicle in events leading up to Asquith’s downfall,
gsee J.M. McEwen, “The Press and the Fall of Asquith,” The Historical Journal,
Vol. 21, No. 4 (1978), pp. 863-83.

1 Taylor, Donald, p. 154.

https://doi.org/10.1017/50021937100590108 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0021937100590108

ACQUISITION OF THE DAILY CHRONICLE 131

tions for improvements in British propaganda. More than that, there
were signs of a resumption of something like the old friendship. But a
glance at the state of the Liberal press at this time leaves little doubt that
Lloyd George’s interest in Donald was carefully calculated, insofar as
anything he did could be described as calculated. The Westminister
Gazette, the Daily News, and the Nation were clearly out of sympathy
with the new coalition government; the British Weekly was for the
moment an uncertain quantity; and the stern rectitude of C.P. Scott of
the Manchester Guardian often made him an uncomfortable friend for
Lloyd George. So during 1917 the Daily Chronicle remained one of the
few national daily newspapers whose support for the government was
anything like satisfactory in the prime minister’s eyes (Lord
Beaverbrook’s Daily Express was another, but it was a Unionist journal).
It did not go unnoticed that the editor of the Daily Chronicle seemed to en-
joy a special status in Downing Street. C.P. Scott remarked on one occa-
sion that Donald was now “a kind of scout for Lloyd George.”'* When, in
February 1918, he was named director of propaganda in neutral coun-
tries, it looked as if the editor were firmly attached to the ministry while
at the same time continuing to run his newspapers. This post was part of
the new ministry of information which had been set up under
Beaverbrook, with Lord Northcliffe a principal figure though not holding
ministerial rank. In addition Donald was a member of a small committee
of advisers to Northcliffe.

Such a combination of press figures working for the government was
too much for some critics. In the House of Commons an independent M.P.,
the ineffable Pemberton Billing, called attention to this arrangement
and asked if the government intended to nobble every editor in London.
More serious was the reaction in the press itself, where such diverse jour-
nals as the Daily News, Morning Post, and Saturday Review attacked the
“Press Gang” for adding new recruits every day, “the latest and most
distinguished being, to our astonishment, the editor of the Daily
Chronicle.”™* But they were quite wrong in thinking that Donald had
bound himself hand and foot to Lloyd George’s chariot. If he was a good
friend to the government, he was equally anxious to give all possible sup-
port to Britain’s service chiefs. This caused problems. As Lloyd George
became more and more disenchanted with the performance of certain of
his leading generals and admirals, the Daily Chronicle had to attempt a
delicate balancing act. To the prime minister it soon looked as if his
favorite newspaper was leaning much too far in one direction, and the
wrong one at that. At the height of the private war between Lloyd George
and the chief of the imperial general staff in early 1918, the prime
minister warned Sir William Robertson to stop his press campaign, citing
the Daily Chronicle as a leading offender.*®

1 Trevor Wilson {(ed.), The Political Diaries of C. P. Scott, 1911-1928 (London,
1970), p. 309. This was an entry in Scott’s diary for 21 October 1917.

2 Saturday Review, 9 February 1918.

3 Lord Beaverbrook, Men and Power, 1917-1918 (London, 1956), p. 55.

https://doi.org/10.1017/50021937100590108 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0021937100590108

132 JOURNAL OF BRITISH STUDIES

This brings us to the events leading up to the sale of the Daily
Chronicle. From the outset of his premiership Lloyd George’s political
course was dictated by two considerations above others: he was a prime
minister without a party, and he placed a high value on the role of the
press in wartime, the popular press especially. To create a party of his
own was out of the question at the moment, but Fleet Street offered plen-
ty of scope for the Lloyd Georgian initiatives. Certainly he had his friends
and supporters among the owners of a variety of journals—Sir George
Riddell (News of the World) and Sir Henry Dalziel (Reynolds News)
perhaps closest; Lord Beaverbrook (Daily Express), Lord Burnham (Daily
Telegraph) and Lord Rothermere (Daily Mirror, Sunday Pictorial) a little
further off; C.P. Scott (Manchester Guardian) the voice of conscience. This
was good, but not good enough. How could he add to his allies in the
press? What Lloyd George really wanted was a newspaper he could call
his own. Such Unionist journals as might come on the market, the Globe
for instance, mounted few heavy guns. There were, however, two impor-
tant Liberal papers which caught his fancy, the Westminster Gazette and
the Daily Chronicle. First he attempted to capture the Westminster
Gazette, an improbable move since that paper’s influence depended
heavily upon its Asquithian editor, J.A. Spender, whom Lloyd George
wished to silence. Suffice it to say that by the end of 1917 the Westminster
had escaped the prime minister’s clutches and added the chief
shareholder, Lord Cowdray, to the number of his sworn enemies.’

Long before the failure of this enterprise Lloyd George had shown a
marked interest in attaching the Daily Chronicle firmly to his cause. But
the road to ultimate success in October 1918 was destined to be a long
and tortuous one. Part of the story has been told by Robert Donald’s
biographer, while there are encapsulated versions in various other
works.!® After Donald’s connection with the paper had ended he wrote a
lengthy memorandum entitled “Daily Chronicle Negotiations,
1917-1918,” giving his version of events while still fresh in mind.’* He
began by recounting how as early as January 1917 Lloyd George had
hinted that he would like to see some of his friends acquire the Daily
Chronicle as an official organ for the prime minister. Two or three names
were mentioned, including the great soap manufacturer Lord
Leverhulme, at one time a Liberal M.P. Donald ascertained that the
owner of United Newspapers Limited, Frank Lloyd, was willing to listen
but Lloyd put a value of £900,000 on his property which Leverhulme
thought impossibly high. At another meeting with Leverhulme in
September 1917 the matter was discussed further. Donald recalled:

14 See for example Trevor Wilson, The Downfall of the Liberal Party, 1914-1935
(London, 1966), pp. 113-17.

s Taylor, Donald, Chapters IX and X, pp. 165-93. See also Wilson, Downfall of
the Liberal Party, pp. 117-18; Stephen Koss, Fleet Street Radical: A. G. Gardiner
and the ‘Daily News’ (London, 1973), pp. 243-44; and A.J.P. Taylor, Beaverbrook
(London, 1972), pp. 157-58

% See n. 7 above.

https://doi.org/10.1017/50021937100590108 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0021937100590108

ACQUISITION OF THE DAILY CHRONICLE 133

I endeavoured to give him a better idea of the value of
newspaper property. [Sir Howard] Frank had spoken to me
several times on the subject and indicated that Lever[hulme]
was quite off as he knew nothing about newspapers. Apparently
the subject had been discussed with Captain Guest, the chief
whip, if not with the Prime Minister. He said that £650,000 was
available—partly I understood from Leverhulme and partly
from the whip’s fund. I told Guest that he had better ask an
appointment with Mr. Lloyd. He did so. I had mentioned the
matter to Mr. Lloyd. Guest went on behalf of the Prime Minister
and he informed Mr. Lloyd that the purchaser would be
Leverhulme. Mr. Lloyd said he was quite prepared to go into the
matter. He said the price was £ 900,000 for the ordinary shares
and offered to allow the company’s books to be examined and to
give all information. Captain Guest had shown discretion and
tact in opening the negotiations.”

The full significance of this passage will be seen later. In the meantime
a beginning had been made, and soon a member of a firm of chartered
accountants, a Mr. Cutforth, called upon Frank Lloyd to obtain an
estimate of the value of United Newspapers Limited, apparently on
behalf of Lord Leverhulme. Now the proceedings hit a snag. A leak had
occurred somehow and there appeared in the press stories to the effect
that Lord Leverhulme and Lord Beaverbrook were negotiating for pur-
chase of the Daily Chronicle. Donald not surprisingly was angered by this
and sought an explanation from Captain Guest, who could only give a
muddled reply about a possible combination with the Daily Express. The
editor of course said that this was unthinkable and he pressed Guest to
explain further. It appeared that Beaverbrook had given an undertaking
to support Lloyd George for the next five years and therefore the chief
whip was satisfied that he could have a share in the proprietorship of the
Daily Chronicle. To make matters worse in Donald’s eyes, Guest then
said that Sir George Riddell would act for Leverhulme. This was even
more absurd, for Riddell’s News of the World was the chief rival to
Lloyd’s Weekly News in the Sunday market. Afterwards Donald con-
cluded, no doubt correctly, that the real author of the scheme from the
beginning was Lord Beaverbrook himself.

Straightway Lord Beaverbrook summoned Robert Donald and showed
him Cutforth’s report. The chartered accountant’s estimate of the value
of United Newspapers was barely half the figure Frank Lloyd had in
mind, and Donald at once assured Beaverbrook that Lloyd would not ac-
cept less than £ 900,000. Evidently at this point Donald assumed that
their talk had become nothing more than an academic discussion. But
Beaverbrook’s comments are revealing, as Donald tells the story:

V1 “Daily Chronicle Negotiations, 1917-1918,” pp. 1-2.

https://doi.org/10.1017/50021937100590108 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0021937100590108

134 JOURNAL OF BRITISH STUDIES

When Cutforth’s report was delivered Beaverbrook revealed
himself for the first time .. ..Ilet himtalk. He saw himself con-
trolling proprietor of the papers and said he was going to make a
hell of a lot of money out of the business. He would raise the pur-
chase money and charge £20,000 commission for doing it. He
would put up half in Leverhulme’s name and half in a Canadian
friend’s name. Ostensibly he would be out of it altogether.
Before Guest wrote to Mr. Lloyd sending Cutforth’s report and
making the offer of £ 500,000, [he] received a letter from Lord
Beaverbrook assuring him that he (Lord Beaverbrook) would be
responsible for the money. I was certain Mr. Lloyd did not con-
sider the offer seriously. Guest wished to continue bargaining,
but by this time Mr. Lloyd was suspicious of the methods
adopted and intensely annoyed at the publicity and gossip which
had arisen over the matter. I had told him that Beaverbrook was
in it.'®

Rather than let the affair end there, Donald sought out Lloyd George. It
was an unsatisfactory interview, taking place over lunch on March 21 the
very day the Germans launched their last great offensive on the western
front, and Lloyd George’s mind understandably was preoccupied with
bigger things. Donald told him the story of the purchase scheme and add-
ed that he (Donald) “put the worst possible interpretation on it.”” Lloyd
George professed not to have known that Beaverbrook was involved,
which Donald may have accepted at the time but disbelieved in
retrospect. The editor’s next step was to attempt to interest some promi-
nent Liberals in buying the Daily Chronicle in order to prevent it from
falling into unsuitable hands. With a strange disregard for Lloyd
George’s possible reaction, he approached men who for the most part
were out of sympathy with, if not actively hostile to, the prime minister.
Among them was the embittered Lord Cowdray who had spiked Lloyd
George’s guns over the Westminster Gazefte purchase, and others
included Lord Colwyn, old Sir Walter Runciman, and Reginald
McKenna.*® According to Donald this project collapsed when Frank Lloyd
took exception to one financial clause, but perhaps the group could not or
would not meet his price. Before that happened, however, Donald had fur-
ther illuminating conversations with Lord Beaverbrook.

* Ibid, pp. 4-5. The “Canadian friend” may have been Colonel Grant Morden, a
financier of dubious reputation and later one of the “hard-faced men” of the
Coupon Parliament. He was the owner of The People in 1924 when it published a
sensational interview with Stanley Baldwin.

* HLRO, *‘Sale of the Daily Chronicle. By Harry Jones, parliamentary cor-
respondent,” Robert Donald Papers, D/2/4, 11 pp. Donald described this attempt to
Jones on 5 October 1918, the day he left the Daily Chronicle forever. Colwyn may
have been on friendly terms with Lloyd George, but Sir Walter Runciman was the
father of the Liberal ex-minister Walter Runciman whom Lloyd George disliked
and distrusted only slightly less than his principal béte noire, Reginald McKenna.

https://doi.org/10.1017/50021937100590108 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0021937100590108

ACQUISITION OF THE DAILY CHRONICLE 135

On April 17 after a meeting at the ministry of information Beaverbrook
asked Donald how he was getting along with his plan for the Daily
Chronicle and if he needed financial help. (How did Beaverbrook know
what Donald was attempting?) Though the answer was not at all encour-
aging, he nonetheless proceeded to talk about his own part and motives
in the earlier abortive scheme. Beaverbrook reiterated what he had said
in March about Leverhulme being a stalking-horse while he would
emerge as real owner and (again repeating himself) “‘make a hell of a lot
of money out of the business.” Next day they continued their conversa-
tion and Donald now learnt that “Freddy’” Guest had been less than
honest or else thoroughly confused, possibly even hoodwinked, about a
covenant to support Lloyd George for five years. “I asked him
[Beaverbrook] if that covenant was intended to apply also to the Daily
Express. ‘My god, no!’ he answered and laughed boisterously.”?
Beaverbrook ended with a friendly warning to Donald that he had only
two choices: get financial backing from Asquithian Liberals who
undoubtedly would have to use party funds to make the purchase; or
agree to support Lloyd George for five years and accept money from the
war chest which the prime minister had accumulated through the sale of
honors. No one, Beaverbrook assured him, would consider buying the
Daily Chronicle otherwise, as Frank Lloyd’s price was too steep.

It was a vexed and perplexed Robert Donald who called upon Lord
Leverhulme that same afternoon (April 18) in hopes of learning the truth
about his role, if any, in Beaverbrook’s project. Perhaps he was not too
surprised when Leverhulme said he knew nothing about the negotiations
which had been begun in his name, adding that he was not interested in
newspapers anyway. A succession of firm negatives met Donald’s ques-
tions about the activities of Beaverbrook, Guest, and Cutforth. Whether
he was truly innocent or in fact shamming behind the protective cover of
his deafness, Leverhulme steadfastly disclaimed all knowledge of the
proceedings. Why he should have felt under any compulsion to admit his
dealings to Donald is not at all clear. The only slightly suspicious circum-
stance is that he showed not a suggestion of annoyance that his name had
been used in a proposed transaction without his authority.

This set the stage for a stormy session with “Freddy” Guest. Before this
encounter, Cutforth visited Frank Lloyd in an attempt to reopen the
negotiations on Guest’s behalf. But the owner had been apprised by his
editor of the recent maneuvers and at once he challenged Cutforth to
admit that he was working for Beaverbrook, not Guest and Lloyd George.
Cutforth denied this, again invoking Guest’s name and also mentioning
another of Lloyd George’s Liberal colleagues, the postmaster-general
Albert Illingworth. Here was a new lead for Donald to follow and accord-
ingly he visited Illingworth on May 18. The postmaster-general was a
plain-spoken Yorkshireman and he said without hesitation that while
Lloyd George had consulted him, he understood Leverhulme and

2 “Daily Chronicle Negotiations, 1917-1918,” p. 8.

https://doi.org/10.1017/50021937100590108 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0021937100590108

136 JOURNAL OF BRITISH STUDIES

Beaverbrook were to acquire the Daily Chronicle jointly, with the former
in control of policy. He was quite surprised when Donald said that
Leverhulme disavowed any part in this scheme, and he undertook to
speak to Guest about it. Donald’s sense of outrage broke through when he
called it all “a mean dirty business.” He told Illingworth that the goal
was “to tie up the paper for five years to Mr. Lloyd George. I was not con-
sulted of course. I and the whole of the staff were evidently regarded by
the Canadian financial buccaneer as part of the fittings.”*

It was not Beaverbrook’s style to retire quietly from a scene that offered
so many interesting possiblities. He accosted Donald the very next day
and said he was still prepared to do business since “money talks.”” Donald
replied stiffly: “I said he had not enough money to buy a single share and
that Mr. Lloyd would never sell his business to a Tory, and that I was
amazed that he ever dreamt of the possibility of coming in on it.”?2 That
kind of remark never put Beaverbrook off his stride, and soon he was
exploring other ways of capturing the Daily Chronicle. To say the least
his ideas were ingenious, though all proved unsuccessful.® For example,
one plan was for a syndicate headed by Sir Henry Dalziel and including
other rich friends of the prime minister, while he (Beaverbrook) pulled
the strings from the shadows. This fell through when the necessary sup-
port was not forthcoming to meet Frank Lloyd’s price. Another was to
purchase the Sunday Times from the Berry brothers and make a parcel
which would include the Daily Chronicle and, presumably, the Daily
Express. Now it was Guest’s turn to become alarmed and he killed this
scheme (on Lloyd George’s instruction?), doubtless for fear of an exces-
sively powerful Beaverbrook in control of a vast newspaper empire. One
can only speculate on the shape of the British press for generations to
come if the “Canadian financial buccaneer” had pulled off such a merger
at this time. As things turned out, he had to be content with founding the
Sunday Express when the war ended and building up his own newspaper
holdings.

The confrontation between Robert Donald and Captain Guest occurred
on May 28. Donald began by charging Guest with unethical conduct in
pretending to represent Leverhulme and the prime minister when in fact
he was acting in Beaverbrook’s interest. He then repeated what
Leverhulme had said to him about knowing nothing of the negotiations
in which his name was used. Guest flatly rejected the statement that
Leverhulme was never in the picture, insisting that the Liberal peer in-
deed had made an agreement with Beaverbrook to share equally the cost
of purchasing the Daily Chronicle. Donald refused to believe that this
was true, and the argument grew heated. The unyielding Guest stuck to
his earlier position that there was no good reason to exclude Beaverbrook
from an arrangement to purchase, until finally in anger he accused

2 Ibid, p. 12.
22 Ibid, p. 12.
22 For a brief account, see Taylor, Beaverbrook, pp. 157-58.

https://doi.org/10.1017/50021937100590108 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0021937100590108

ACQUISITION OF THE DAILY CHRONICLE 137

Donald of “causing difficulties between him [Guest] and Mr. Lloyd and
spoiling the deal.” Donald retorted with equal vigor that the proposal
was impossible from the start because Beaverbrook was a Tory and
Frank Lloyd would never have consented to sell to such a man. Further,
and aside from the party consideration, Lloyd believed that
Beaverbrook’s name would only succeed in halving the share value of
United Newspapers Limited. Donald’s parting shot to Guest was that
“the whole scheme was a very dirty business and that I could not be ex-
pected to trust people who adopted such methods.”*

Whether he fully realized it or not, Robert Donald in effect was saying
that he could trust Lloyd George no longer. As Guest was Lloyd George’s
chief whip on the Liberal side, his account of the conversation would
reach Downing Streeet almost immediately. And the story would lose
nothing in the telling, to Donald’s certain disadvantage. Doubtless the
editor like many others had a poor opinion of “Freddy’” Guest, who was
regarded as something of a joke in political circles. But he was in a posi-
tion to cause mischief. As it happened Guest’s opinion was of little ac-
count insofar as relations between Lloyd George and Robert Donald were
concerned, for the die had been cast a fortnight earlier. On May 9 there
took place in the Commons the famous “Maurice Debate,” when
Asquithian Liberals tried to bring down the government over Major-
General Sir Frederick Maurice’s accusation that Lloyd George had lied
about the size of the British army in France. This was the kind of cause
céleébre beloved by Fleet Street,but theDaily Chronicle was comparatively
soft-spoken as befitted a friendly newspaper. Then followed a stunning
surprise. Within a few days, Donald invited General Maurice, whose
army career was finished, to join the staff of the Daily Chronicle as
military correspondent. From a purely journalistic standpoint this was a
brilliant stroke. As former director of military operations at the war of-
fice, and an accomplished writer as well, Maurice was eminently well
qualified to fill such a post. But in the eyes of Downing Street it could
scarcely be regarded as other than a deliberately hostile and provocative
act. It appeared, no one knew why, that Donald had chosen this moment
to break publicly with Lloyd George. Nobody imagined the prime
minister would be happy about this. Few can have guessed the nature of
the consequences that the Maurice appointment was to have for the Daily
Chronicle and for Robert Donald himself.

Inevitably the paper quickly became more outspoken on behalf of the
generals and more hostile to the Lloyd George administration. One inhib-
ition was removed when Donald resigned from the ministry of informa-
tion at the end of June 1918, so ending an arrangement that had become
uncomfortable. Readers of the Daily Chronicle were now treated to very
different fare where the government and its head were concerned.
General Maurice would have been other than human if he had not used

his column to hit back at Lloyd George. He did so with a will, and Donald

VV“V"Daily Chronicle NegoEiaiions, 1917—1918,;’}). 714.

https://doi.org/10.1017/50021937100590108 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0021937100590108

138 JOURNAL OF BRITISH STUDIES

did not discourage him. One or two examples illustrate the method used.
When the British army in France was steadily rolling back the enemy,
Maurice pointedly asked why the government refused to pay tribute
publicly to the splendid performance of Haig and his troops.?®* Lloyd
George as if in response praised the French general Foch in a speech on
September 12 but failed to mention Haig, at which the Daily Chronicle in
a leading article observed waspishly: “It is a small mind that petulantly
refuses to acknowledge the services of a great soldier.”? Not unnaturally
such a jibe rankled. On the 21st the paper attacked again, this time over
the war cabinet’s decision not to publish Haig’s despatch on operations on
the western front during the period March to June 1918 when the tide
turned. A few days later the charge was made that the war cabinet
remained conspicuously silent while others heaped congratulations upon
Sir Douglas Haig for his victories. Donald’s biographer wrote: “That was
published on October 3rd. It was the last word the Daily Chronicle pub-
lished in criticism of Mr. Lloyd George.”?” Two days later the paper
became the property of the prime minister.

Unbeknownst to the editor and staff of the Daily Chronicle, secret
negotiations had been under way for some time. Beaverbrook had warned
Donald as long ago as March that Lloyd George was ‘‘very anxious to get
hold of an influential paper on whose support he could rely.”?® Precise
details of what went on behind the scenes will never be known. But a hint
of Lloyd George’s activities is found in the following “Most Secret”
memorandum from Lord Beaverbrook, undated but probably written in
May or June:

At your request, 1 offered £ 525,000 for ordinary shares. Offer
was refused. I met with two of your supporters & offered to con-
tribute £ 100,000 part of the £ 850,000 purchase price. You de-
cided that nothing could be done. R. Donald approached me &
asked me to join him in securing control for himself. I declined.

Sir H. Dalziel then approached me & asked me to join forces
with your friends. I agreed to do so. We settled on the basis of my
paying £ 200,000 & securing the weekly paper. On the same
evening I met H.D. at Hyde Park Hotel & ratified transaction.

I am waiting for the result of H.D.’s negotiations though I have
heard strange rumours of proposals for my exclusion.?®

Beaverbrook indeed was excluded from any share in the Daily
Chronicle purchase, thereby wrecking his scheme for a combination of
leading newspapers under his control. Not only excluded, but also, it

2 Daily Chronicle, 7 September 1918.

28 Ibid, 13 September 1918.

2" Taylor, Donald, pp. 172-73.

28 “Daily Chronicle Negotiations, 1917-1918,”p. 9.
22 HLRO, Beaverbrook to Lloyd George (n.d.), Beaverbrook papers, Box E/10,
folder 269.

https://doi.org/10.1017/50021937100590108 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0021937100590108

ACQUISITION OF THE DAILY CHRONICLE 139

seems, made the subject of malicious and wounding remarks by the
prime minister and his entouage. In another undated “Most Secret” let-
ter to Lloyd George he complained with some warmth: “Bonar Law tells
me that you say I am unreliable, & F. Guest tells me that you say I am
ungrateful ....I hear of a conversation between yourself and Guest &
H.D.[Dalziel] in which I am exposed to merciless attacks & these charges
of inconstancy or levity or ingratitude are re-iterated.” And towards the
end of this long letter: “I have never been accused of ingratitude. If I
became ungrateful it would be an entirely new feature in my character,
for it is not my defect.”® It is impossible to know if either this or the
preceding letter was sent. They do not appear in Lloyd George’s papers,
not too surprising in the circumstances. That hardly matters. Something
of Lloyd George’s and Beaverbrook’s press machinations stand revealed,
while even Robert Donald may not have been quite the injured party that
his biographer depicts. If, that is, Beaverbrook was telling the truth
when he wrote: “R. Donald approached me & asked me to join him in
securing control for himself.”’!

Lord Beaverbrook now drops out of the story, leaving largely unex-
plained his part in the proceedings to date. Even at this remove of time, it
is unclear what he hoped to achieve. Possibly he himself did not know,
though he pretended otherwise. One of his “Most Secret’ letters to Lloyd
George ends with these words: “Perhaps you have been misinformed as to
my attitude, or have got my whole line of conduct out of focus, so that
things appear big which are really quite small, & things dark which are
really quite bright.”’?? This was scarcely illuminating, and Lloyd George
cannot have been reassured about Beaverbrook’s intentions or loyalty.
Certainly the prospect of effecting a great newspaper merger, from which
he hoped to make a lot of money, must have been very appealing on a
number of counts. But that alone hardly accounts for the sudden surge of
interest in Fleet Street. In fact Beaverbrook at this time was seeking new
fields of action. The reality of being a minister, even a propaganda
minister, had proved no more satisfying than the reality of being a peer.
Lack of support from Lloyd George and Bonar Law when he became in-
volved in irksome quarrels with such difficult colleagues as A.J. Balfour
and Lord Robert Cecil prompted him to seek escape. And close at hand
was the example of Northcliffe, free-wheeling and powerful, owing
allegiance to none and feared by all. Apart from all of these considera-

3 Ibid, Box E/10, folder 269. This letter contains more information on Beaver-
brook’s financial proposals. At one moment he “offered over half a million to buy a
[newspaper] business” to back Lloyd George. Then, ‘I offered £ 100,000 to your
friends to put into newspaper politics irrespective of the financial side.” And
finally, in an attempt to get Lloyd’s Weekly News, “'I undertook to pay £ 200,000 of
my own money.” Such agility was too much for the Lloyd George camp, and they
backed away from their prospective partner.

31 Apparently this refers to the meeting between Beaverbrook and Donald at
the ministry of information on 17 April. See p. 135 above.

32 HLRO, Beaverbrook to Lloyd George (n.d.). Beaverbrook Papers, Box E/10,
folder 269.

https://doi.org/10.1017/50021937100590108 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0021937100590108

140 JOURNAL OF BRITISH STUDIES

tions, it seems that the newspaperman in Beaverbrook was stirring by
1918.%% As usual he was playing his own game. But no one know what
it was.

By the summer of 1918 Lloyd George was thinking of an early general
election, and it was essential to move fast if he hoped to acquire that
“influential paper”’ which would back him to the hilt. Now there appears
a note of urgency in his directives to his lieutenants. From the exiguous
evidence it is clear that the prime minister was determined to have the
Daily Chronicle without further delay. To Captain Guest in mid-August
he made plain his annoyance that the chief whip “had not been able to
see this thing through before leaving [for Scotland to shoot grouse!]. It has
now been drifting for a whole year.”’ Thus reproved, Guest hastily sent a
telegram to J.T. Davies (Lloyd George’s private secretary) that
everything was arranged and the deal would go through if Sir Henry
Dalziel could be persuaded to play his part. Next day (August 24) Guest
followed up with a lengthy letter to Davies, outlining a scheme that
would pivot on Dalziel but exclude both Beaverbrook and the Berry
brothers of the Sunday Times: “The P.M. can now with his influence with
H.D. close and achieve a very great & vital coup in his own interest.”?*
Soon this was being discussed in the inner circle of Lloyd George’s
associates. Riddell noted after a visit with Winston Churchill and Lord
Rothermere in early September: “Much talk about the purchase of the
Daily Chronicle, on which L.G. is very keen.”* Negotiations moved
ahead rapidly in the next fortnight, and by October 1 Riddell was writing
in his diary: “The Daily Chronicle purchase has been completed. L.G. is
to have full control of the editorial policy through Sir H. Dalziel, who will
in effect be his agent.” Riddell added that he thought the experiment
would be “interesting.”?”

All the while Robert Donald was completely unaware of impending
doom. The first hint he received was on October 3 when Riddell told E.A.
Perris, news editor of the Daily Chronicle, that the paper had been sold.
Donald laughed his disbelief on hearing this, confident that he had Frank
Lloyd’s promise not to sell without giving him first option, and further
convinced that Lloyd did not intend to sell until after the war at the
earliest. But Donald was sufficiently shaken to seek out his employer
next day. His record of the conversation is testimony to the shock
he received:

I saw Mr. Lloyd a little after lunch. I saw him on some other
matters and said casually that there were rumours on foot again
with regard to the purchase of the Chronicle. He asked what 1
had heard. I informed him of what Sir George Riddell had told

3 See for example Taylor, Beaverbrook, p. 134.

3¢ HLRO, Lloyd George to Guest (n.d.). Lloyd George Papers F/21/2/32.
35 Tbid, Guest to Davies, 24 August 1918, F/21/2/34.

38 Lord Riddell’s War Diary, 1914-1918 (London, 1933), pp. 352-53.

37 Ibid, p. 365.

https://doi.org/10.1017/50021937100590108 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0021937100590108

ACQUISITION OF THE DAILY CHRONICLE 141

Perris. I was about to ask him to allow me to issue a contradic-
tion to settle the rumours when, to my astonishment, he told me
that the statement was true, and that Sir George Riddell must
have been informed by the Prime Minister.®®

The tale now unfolded how Frank Lloyd had been won over. He told
Donald that Sir Henry Dalziel had got in touch with him in late July, and
a few days later had made a definite proposal to buy. Lloyd remarked, as
if by way of explaining his change of heart, that he had been bothered by
the critical tone recently adopted by the Daily Chronicle towards the
prime minister. He further admitted that Lloyd George and Guest had
called upon him in mid-September. “He said that Mr. Lloyd George com-
plained of the criticisms which had appeared in the Daily Chronicle, and
said, ‘We cannot trust Donald.”” No great amount of imagination is
required to visualize the kind of performance put on for the benefit of
Frank Lloyd on this occasion. Donald’s notes continue:

He said that Mr. Lloyd George did not resent ordinary
criticism, but complained very bitterly of the articles which had
appeared about Haig, more particularly with one in which the
Prime Minister was said to have a small mind. Mr. Lloyd said
that that was more than he could stand.*®

There is one small ambiguity here. In the last sentence did “he”” mean
Frank Lloyd or Lloyd George? Probably the latter, but the sentiment
seems to have been firmly planted in Frank Lloyd’s mind also. The final
shock to Donald was the information that the new proprietors wished to
take possession next evening by six o’clock. True to form, Lloyd George
did not mean to let any grass grow under his feet.

The rest of the story can be told briefly. In the offices of the Daily
Chronicle there was consternation and dismay. Donald of course said at
once that he could not continue under the new regime. Others were
prepared to follow his example. General Maurice, for one, said: “Well,
you have been a very good friend to me, Donald. I stand or fall with
you.”*® Admittedly he could hardly do other in the circumstances, for cer-
tain dismissal awaited him at the hands of the new owner. Three other
key figures in the newspaper were E.A. Perris (news editor), Harry Jones
(parliamentary correspondent), and R.C.K. Ensor (chief leader writer),
and there is a full account by Jones of their struggle with their con-
sciences. In the end they agreed to remain, with Perris becoming the new
editor, but only after Dalziel gave what seemed to be satisfactory
assurances about the future policy of the paper.

Of some interest is the role Perris may have played in making possible

38 “Daily Chronicle Negotiations, 1917-1918,” p. 2 of diary postscript. Also
quoted in Taylor, Donald, p. 178.

3 Taylor, Donald, p. 179.
4 *Sale of the Daily Chronicle. By Harry Jones,” p. 3.

https://doi.org/10.1017/50021937100590108 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0021937100590108

142 JOURNAL OF BRITISH STUDIES

the sale. There were those in Fleet Street who believed he was the
“inside-man” for Guest and Dalziel. For example J.A. Spender of the
Westminster Gazette, who wrote to Sir Donald Maclean (an important
Liberal M.P.) on October 8: “The new editor is supposed to have been the
instrument from within .... He is merely a news gatherer without
politics or writing capacity & is ready to serve either faction, the sort of
man loved by newspaper bosses.”! Certainly the subsequent history of
the Daily Chronicle proved that Perris was not of the same stature as
Robert Donald. Another who resigned with Donald, Mrs. Mildred
Canivet, editor of the women’s pages, wrote to H.A. Taylor years after-
wards: “Perris had known all along and had agreed to act as editor under
Dalziel.””*> Whether or not this was true, it did look suspicious that Perris
so readily agreed with Dalziel to add the words “subject to the approval of
the managing editor [that is, Dalziel]” to the clause in the agreement
drawn up by Ensor defining the authority of the editor.** Harry Jones ob-
jected strenuously to this insertion but had to yield. It was not long before
he forsook the Donald-less Daily Chronicle for the more agreeable climes
of the Daily News.

If Perris’s role was ambiguous, what can be said of Frank Lloyd’s con-
duct? He has remained a shadowy figure in the history books, reputed to
be “frail and elderly” (A.J.P. Taylor’s phrase). In fact Lloyd was sixty-
three years of age at this time, and as a young man he had been a first-
class rugby football player, only just missing playing for England in
international competition. He lived for another nine years after the
events of 1918, and his obituary gives no hint of long illness or chronic
bad health. Therefore it would be more accurate to say that Frank Lloyd
was a man of retiring disposition whose chief interest was the prosperity
of his business. He had shown repeatedly that he was determined to
extract every possible penny from his newspaper holdings, and he
displayed the same spirit in smaller matters. There was for instance the
question of certain shares in the company which Perris, Jones, and Ensor
thought Lloyd had promised them years earlier, a reasonable assumption
since they had been paid the dividends on the shares regularly. Now they
learnt to their great surprise that their employer regarded the arrange-
ment as purely imaginary. After a difficult interview Harry Jones com-
mented wryly: “Mr. Lloyd was kind and courteous in an old-fashioned
gracious way, but on the business side he is a hard nut to crack.”* This
was amply proven by the price he finally extracted from Lloyd George for
United Newspapers Limited: £1,600,000, of which three-quarters was to
be in cash and the remaining one-quarter in debentures held by the Lloyd
family. As Beaverbrook said, “money talks.”

41 Bodleian Libréry, Oxford. Spéﬁ&éfﬂto Maclean, 8 October 1918 Asquit;,h-
Papers, Box 145.

22 HLRO, Mrs. M. Canivet to H.A. Taylor, 5 May 1933. Robert Donald Papers,
D/2/18.

43 “Sale of the Daily Chronicle. By Harry Jones,” p. 10.

4 1bid, p. 17.

https://doi.org/10.1017/50021937100590108 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0021937100590108

ACQUISITION OF THE DAILY CHRONICLE 143

In retrospect it is easy to catalogue Robert Donald’s errors, if not to
understand fully why he acted as he did. His trust in Frank Lloyd, a man
who had benefited immensely from the editor’s services to United
Newspapers, was shamefully betrayed for immediate profit. Nonetheless
some of Donald’s actions remain puzzling. His attempt to form a syn-
dicate of wealthy Liberals known to be hostile to Lloyd George was cer-
tairnly maladroit, if not provocative. The hiring of General Maurice was
an even bigger gamble, gratuitously offensive to the prime minister at a
moment when his political fortunes had been retrieved just short of
disaster. One more saintly than Lloyd George would have found it dif-
ficult to forgive that act. But Donald was not an insensitive man. Had
Fleet Street editors shown a tendency to get above themselves during
wartime, forgetting that their positions were not sacrosanct? At any rate
nemesis followed swiftly for the unfortunate Donald, just as surely as it
followed for Northcliffe later when he engaged Lloyd George in mortal
combat, and for Beaverbrook and Rothermere when they in turn
challenged Stanley Baldwin. The moral seems pretty clear: in this kind of
warfare the advantage lies with Downing Street every time. It would be
ludicrous to suggest that Lloyd George wished to destroy Donald out of
sheer vindictiveness and for no other reason. Yet it would be equally
naive to pretend that the editor’s fall did not give him a certain satisfac-
tion. Was there ever a prime minister who did not rejoice a little when he
scored off Fleet Street? Donald had failed, in spite of an unusually close
association to perceive the essential hardness in Lloyd George’s make-up,
mistaking superficial friendliness for a special relationship. Perhaps it
comforted him slightly in the years ahead to observe that politicians like
David Davies and Christopher Addison could make the same mistake.
Donald, however, went one step further by allowing the sale of the
newspaper to be raised in parliament, which did abseolutely nothing to
help him.*

So Lloyd George had his own special mouthpiece in time for the 1918
general election, which he would have won anyway without the Daily
Chronicle. Parliamentary majorities are not fashioned out of newspaper
purchases, but Lloyd George was nervous at the prospect of facing the
electorate for the first time as prime minister. Yet his coup was not in
vain, at least in a financial sense. When United Newspapers went on the
market again in 1926, it realised £ 3,000,000 for the Lloyd George fund,
an impressive return on the original investment price. By then the war-
time prime minister was long out of office and even that princely sum
could do little to revive his sagging fortunes. Indeed it may have had the
opposite effect.*® As for the others in the cast of this strange story, all save

4110 H.C. Deb., 78-94, 15 October 1918.

48 This is suggested by A.J.P. Taylor (English History, 1914-1945, p. 118), who
writes: “The [Lloyd George] fund is generally held to have been a decisive element
in discrediting Lloyd George. If this is so, Maurice—by provoking Lloyd George to
a step which greatly increased the fund—helped him, in the end, on the road to
political ruin.”

https://doi.org/10.1017/50021937100590108 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0021937100590108

144 JOURNAL OF BRITISH STUDIES

the irrepressible Lord Beaverbrook were soon lost from view in the hurly-
burly of the post-war world. Sir Henry Dalziel, the indispensable cog in
the machine which had been created, was rewarded with a baronetcy in
1918 and then raised to the peerage in 1921 as Baron Dalziel of Kircaldy.
Perhaps these honors, cheaply obtained in an era of high prices,
mitigated somewhat his failure as political director of United
Newspapers Limited after such a flying start. His co-worker in the enter-
prise, “Freddy” Guest, achieved minor ministerial office under Lloyd
George before fading from sight, an uninspiring figure to the end. Lord
Leverhulme’s part in the affair remains a mystery, and whether he or
Guest lied about the alleged arrangement with Beaverbrook to purchase
the Daily Chronicle, that secret went with them to the grave. This leaves
Robert Donald, the least happy figure of all. He never ran a great
newspaper again, though he had brief and unsuccessful flings with some
lesser journals. His work for broadcasting and the Empire in the
nineteen-twenties won him much esteem and a G.B.E., but these could
not make up for the loss of an editorship which he had raised to a distin-
guished level. Perhaps Frank Lloyd came out of it with the fewest scars,
at least in his own lifetime. As far as is known he lived on serenely until
1927. Three years later the end came for the Daily Chronicle.*?

Ordinarily the sale of a daily newspaper, even an important London
one, is not of sufficient interest to justify lengthy analysis and comment.
But this was no ordinary transaction. it happened at a momentous time
in British history, the protagonists included the greatest figure of the day
and at least one other who left his mark, and the results for the national
press have not yet been fully determined. It may be added that a consen-
sus appears to be as far away as ever on the decline and fall of the Liberal
party, to which the Daily Chronicle affair contributed its bit. Some
things, however, can be stated as incontrovertible facts. A fine paper lost
its independence and the press as a whole was the loser; a first-class
editor was destroyed; an aggressive young ‘“‘press lord” who held
ministerial office was deprived of his quarry; and a famous prime
minister ventured into unknown territory to spend heavily from a
treasury that was not quite his own. This last point provides enough
justification for telling the story of the Daily Chronicle at some length.
With the acquisition of a major London newspaper an early ambition of
Lloyd George had been fulfilled, and his satisfaction can be imagined.
But while this may shed a little additional light on his character, the
essential mystery remains. Elusive as ever, Lloyd George continues to be
the delight and the despair of his pursuers.

Brock UNIVERSITY

“ When it merged with the Daily News to form the News Chronicle which
perished in 1960.

https://doi.org/10.1017/50021937100590108 Published online by Cambridge University Press


https://doi.org/10.1017/S0021937100590108

